maandag 15 april 2013

Vragen en Antwoorden 2


EN DAAR GAAN WE WEER: NIEUWE ZOEKWOORDEN






1. Toller plast in huis
Als we pup zijn is het heel normaal dat we in huis plassen. Mensen verwachten vaak te veel van ons en denken dat we heel snel zindelijk zijn. Sommige pups zijn dat wel maar anderen weer niet.
Bij mij duurde het best een tijd. Ik was met andere dingen bezig. Als ik buiten was had ik het druk met de wereld om mij heen te bezien. Gelukkig hebben de meneer en mevrouw er nooit de nadruk opgelegd; dan zou het stressen zijn geworden. En dat helpt natuurlijk helemaal niet.
Toen ik pas in de pubertijd was heb ik een keer in de schuur en binnen tegen de voordeur geplast. Omdat een andere hond van de zelfde leeftijd opeens ook twee keer op een rare plek plaste hebben de meneer en mevrouw er weinig aandacht aan besteed 'het zal wel bij de leeftijd horen' dachten ze.
Dit is dus alles wat ik over plassen thuis kan zeggen. Wel weet ik dat sommige honden nadat ze iets hebben meegemaakt ineens in huis gaan plassen. Omdat ik geen kynologisch gedragskundige ben kan ik  daar verder niets over vertellen.Daarnaast is het zo dat als een hond heel oud is ze soms ook door ouderdom in huis plassen.



2. Angstige puber toller
Als wij in de puberteit zijn, zijn er momenten dat bekende zaken ineens nieuw en vreemd zijn. Dit kan heel beangstigend werken. Het kunnen korte momenten zijn dat dit verschijnsel optreedt en soms kan het een paar dagen duren om dan na een paar weken weer op te duiken. Het is een apart fenomeen maar het hoort bij de puberteit. Zelf had ik het van de week nog; ik blafte en gromde tegen dingen waar ik normaal gezien aan voorbij loop. Soms wil ik het object dan opnieuw ontdekken en soms maak ik dat ik weg kom terwijl de dag er na die voorwerpen of geluiden me niks doen.


Ik ben niet bang voor invalidewagentjes. Maar omdat ik nog in de pubertijd zit kan het zijn dat ik ineens zo'n wagentje wel eng vind. En twee dagen later weer niet. Tja!


3. Grappige foto's van honden
Leuk dat dit zoekwoord bij mijn blog uitkwam!



4. Toller bezig houden
Eigenlijk weet ik niet zo goed wat ik hier op moet antwoorden. Wat bedoelde de persoon die dit intypte met 'bezighouden'? Ik verlang heus geen voortdurende aandacht.
Eerlijk gezegd vermaak ik me best goed met mezelf. Door de dag heen, vooral 's ochtends luier ik een beetje. Komt er bezoek dan zie en hoor ik het allemaal aan. Als er gepoetst wordt dan kijk ik toe of help mee. Zo ook in de tuin. Is de meneer aan het klussen dan kan ik rustig een uur zitten kijken naar wat hij allemaal aan het doen is en vermaak ik me uitstekend. Als er gekookt wordt ben ik in de keuken te vinden. Meestal bekijk ik het bereiden van het eten. Nog steeds vind ik dat een fascinerend gebeuren vooral als er veel gesneden wordt en allerlei kastjes en laatjes opengaan. Vaak laten ze me dan ook voorwerpen zien en ruiken die uit de kastjes komen. Soms doe ik mee boodschappen, soms ga ik mee op bezoek.
In de tuin ben ik ook vaak te vinden. Ik speel wat met een bal (soms samen met de meneer en de mevrouw). Ik begroet de postbode. Kijk naar langskomend verkeer. Kijk omhoog naar de vogels of een vliegtuig. Doe geursporen op. Heb contact met de kippen. Soms komen er hondenvrienden spelen. We wandelen. Ik slaap tussendoor. Meestal 's avonds zitten we bij elkaar en doen de meneer en/of mevrouw een spelletje met me waaronder speurspelletjes. Of we gaan gek doen 'wie het eerst op de bank is'. En als ik dan te druk word dan stoppen ze er mee want anders blijf ik de hele avond klooien.
Als ik zin heb om te spelen maar de meneer en mevrouw niet, dan speel ik zelf. Met mijn speeltjes.


Favoriet zijn:
-'aap', al heeft hij geen armen en benen meer. Soms zit er ineens een botje op de plek waar eerst zijn armen zaten.
-De kong, als hij leeg is want hij stuitert alle kanten op of met een theedoek er in.
-mijn blauwe speeltje.
Ik neem ze in mijn bek, schud met mijn kop, huppel door de kamer. Laat het speeltje uit mijn bek schieten waardoor het door de kamer zeilt en dan haal ik het weer op. Ik amuseer me wel hoor!
Voor het naar bed gaan krijg ik een botje en daarna is het lekker slapen.
De meneer en mevrouw laten me altijd lang snuffelen tijdens wandelingen. Daar word ik moe van. Snuffelen geeft me informatie en zet me aan het denken. Misschien klink het raar maar ik voel me prettig met het meedoen in het gewone dagelijkse leven.
En naast de 'gewone dingen' heb ik natuurlijk mijn hobby: speuren.


 
 
 
5. Afmetingen bench Toller
We hebben het even opgemeten. Mijn bench is ongeveer 91 cm breed, 63 cm diep en 72 cm hoog.
Het deurtje van mijn bench heeft de meneer er al lang geleden uitgehaald. Mijn bench staat in de hal. Ik kan 's nachts dus in de gang liggen of in de bench. Op mijn bench ligt een kleedje. Daardoor is de bench van binnen een soort hol. Ik vind dat prettig, en vele honden met mij, dat mijn slaapplaats gedeeltelijk van boven afgeschermd is. Waarom ik geen mand heb? Ik heb een groot kussen en vind daar niks aan. Omdat ik van het type ben dat nog steeds graag de wereld onderzoekt met zijn bek hebben de meneer en mevrouw besloten te wachten met een mand. Ik vind het prima; de bench is mijn rustplek.
Door de dag heen lig ik door het hele huis. Met voorkeur voor op de bank of op mijn kleed in de keuken.


Bjork 2 maanden

Bjork 17 maanden
6. Bjork de Hond
    Dat ben ik!
 
 
 

7. Heftigheid bij Tollers
Op deze vraag kan ik geen antwoord geven. Hoewel het een zoekwoord is dat vaker op mijn blog verschijnt. Heftigheid, wat wordt daar mee bedoeld? Wij tollers hebben 'karakter' en we zijn over het algemeen slim. Daarnaast ben ik erg gevoelig. Als pup knauwde ik op van alles. Dat deed ik als ik te weinig rust kreeg. Ik werd dan erg druk en bleef daar in hangen. Door me verplichte rust te geven werd ik kalmer. Maar of je dat heftigheid moet noemen?
We hebben het even opgezocht. Andere woorden voor heftigheid zijn:
-driftig. Dat ben ik niet.
-felheid. Fel ben ik ook niet.
-intensiteit. Ik beleef de wereld om mij heen heel intens. Dat heeft met gevoeligheid te maken. Ik kan van top tot teen genieten maar ook onzeker zijn als iets voor mij heel intens is (bepaalde geluiden, sommige situaties).
-Onstuimig. Ja, dat herken ik wel. Ik ben enthousiast en dus onstuimig op zijn tijd. Maar niet de hele dag!
En natuurlijk is het ook zo dat we allemaal ons eigen karakter hebben.



 
8. Alles over Toller
Daar waag ik me niet aan!
Veel valt te lezen in het boek 'De Nova Scotia Duck Tolling Retriever, beeld van een bijzonder ras' van Judith Gieskens.



Teruglezend zie ik dat het best serieuze onderwerpen zijn dit keer. Maar goed dat hoort er ook bij. Het zijn tenslotte zoekwoorden die op mijn blog terechtkwamen!








2 opmerkingen:

  1. Hallo, ik zou graag een toller in huis halen maar er is mij op gewezen dat deze honden geen 4 uur alleen kunnen zijn. Is dit inderdaad zo? Het zou zeker niet dagelijks zijn maar ik verwacht wel dat mijn huisdier niet na 4 uren mijn interieur aanpakt . :) grt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Onze hond kan dat wel maar eigenlijk laten we hem nooit langer dan drie uur alleen. Het zal aan de hond liggen (toller of niet). Mijn zus heeft een hond gehad die de hele dag alleen kon blijven en nu een hond die hooguit een uur alleen kan zijn. Zaak is vanaf het begin het heel langzaam op te bouwen.Een toller heeft behalve wandelen ook mentale uitdaging nodig. Krijgen ze dat niet dan kan het zijn dat het interieur aanpakken maar ook dat geldt voor meerdere rassen. Bjork was in het begin overprikkeld en heeft veel gesloopt. Als je je hond beter leert kennen dan leer je dat zien en kun je er op in spelen.

    BeantwoordenVerwijderen