dinsdag 16 juli 2013

Groei 5

JARIG



Vandaag ben ik twee jaar geworden. Wij tollers zijn zo'n beetje volwassen als we twee tot tweeënhalf jaar oud zijn.
Ik ga dus richting 'volwassenheid' al is het niet gezegd dat als je volwassen bent je er ook naar gedraagt...
Mijn schofthoogte is 52 cm en ik weeg 21 kilo en dat is volgens de dierenarts waar ik vorige week op jaarlijkse controle was, helemaal prima.




De meneer en mevrouw zeggen dat ik rustiger ben geworden het afgelopen jaar. Dat merkten ze laatst bijvoorbeeld toen er een heg bij geplant werd in de tuin. Ik heb alleen de handschoenen gejat van de hovenier maar verder heb ik het gehele gebeuren rustig bezien. Een jaar geleden zouden ze me binnen hebben moeten houden omdat ik zo graag meehelp in de tuin...





Volgers van mijn blog weten dat ik in een democratische roedel terecht ben gekomen. Ik weet ondertussen wat dat is; soms krijg je je zin en soms niet. Meeste stemmen gelden.




De mevrouw was van mening dat nu ik twee jaar ben het een mooi moment is om te stoppen met dit blog. Ze wilde met één druk op de knop het hele boeltje wissen. De meneer was het daar niet mee eens. Evenals de begeleidster van de speurlessen en nog wat andere mensen uit mijn omgeving.
Omdat, zo zeiden ze, dit blog hoewel dat niet de intentie is geweest toch uit is gegroeid tot een soort 'vraagbaak' en mensen voorziet van informatie over tollers en honden in het algemeen.




Kortom er kwam overleg! Aan de keukentafel zoals gewoonlijk.
De meneer en mevrouw op een stoel, ik op de grond kijkend en luisterend van de één naar de ander om er achter te komen wat ze nu precies met het blog wilden.
Op een bepaald moment keken ze me aan. Ik las in hun ogen dat ze zich afvroegen wat ik er allemaal van vond want het was tenslotte wel MIJN blog waar over gediscussieerd werd.




 
Ik kon daar kort over zijn. De redenatie van de mevrouw begreep ik wel; de eerste twee jaar van een hondenleven, daarin gebeurt een heleboel. Waar mensen er twintig jaar over doen om volwassen te worden gaat dat bij ons in een sneltreinvaart. Simpel omdat we minder oud worden. Dus ja, de eerste twee jaar zijn de jaren waarin wij honden de grootste 'groei' fysiek en mentaal doormaken. Al is dat ook afhankelijk van de soort en grootte van een hond.









Anderzijds kon ik ook wel komen in de argumenten van de meneer en anderen dat het zonde is een 'vraagbaak' op te heffen. Immers, er worden bij voortduring pups geboren en ook zij zullen de weg naar volwassenheid afleggen.



 
Daarom hebben we na overleg gezamenlijk besloten op te houden met dit blog maar het wel te laten blijven bestaan, zodat mensen die met vragen zitten via zoekwoorden gewoon hierop terecht zullen komen. En mogelijk geholpen zullen worden met de door mij beschreven groei van pup tot puber tot 'volwassen' hond.
 
 
 
 
 
Anders dan u dus gewend was zullen er hier geen nieuwe stukjes meer van mij verschijnen. Mochten zich echter dingen voordoen die van belang zijn voor honden en hun eigenaars dan zullen wij niet schromen van dit blog gebruik te maken om daar melding van te doen.
 
 


 


 

 

Misschien is het handig voor nieuwe lezers even op een rijtje te zetten wat waar te vinden is.
-Thuiskomen; gaat over mijn komst hier.
-Dagen en Nachten: over mijn eerste dagen en nachten hier.
De hoofdstukjes hieronder genoemd zijn op een gegeven moment genummerd omdat er over die onderwerpen vaker geschreven is:
-Verkennen: nieuwe situaties, nieuwe ontdekkingen etc.
-De Cursus: gehoorzaamheidscursus maar vooral de speurlessen.
-De Boot: betreft de boot
-De auto: betreft de auto en mijn aanvankelijke weerzin tegen autorijden.
-Filmpje: hier zijn filmpjes van mij te zien
-Tika, mijn zusje: gaat over mijn zusje Tika
-Geluiden: over mijn gevoeligheid voor geluid en mijn vrachtwagen angst.
-Huis en Tuin: wat er zoal in en rondom huis te beleven en mee te maken is.
-Van Alles Wat; gaat over 'van alles wat', zoals nieuwtjes en dingen die niet onder de
andere hoofdstukjes vielen.
-Vragen en Antwoorden: mijn reactie op de zoekwoorden die op mijn blog terecht kwamen.
-Groei: mijn groei van pup tot 'volwassen' hond
 
 
 
 
To those of my followers who read English. Today is my second birthday and as you probably know the maximum growth in the life of a dog is in the first two years, dependent of course on the breed of the dog. Nova Scotia Duck Tolling Retrievers are mature adults when they are between two and two and a half years old.
As I am now almost fully grown we have decided to stop writing this blog. The blog will remain (on line) for anyone seeking answers concerning their dogs growth etc. We will not however be adding any more new stories as we have done over the past two years.
We thank you for your interest in the development of my early life and send good wishes to both you and your dog.
 
 
 
 
 
Het schijnt zo te zijn dat als je jarig bent je om dingen mag vragen. Het enige verzoek dat ik heb is: Wees goed voor elkaar!
Een hond is geen 'ding'. Wij honden zijn levende wezens en onze behoeftes verschillen niet zoveel van die van mensen. We houden van een vredige omgeving om in te leven. Waar we mogen zijn wie we zijn.





Graag wil ik u, de vele volgers van mijn blog, bedanken voor uw aandacht. We hebben met plezier verslag gedaan van de eerste twee jaar van mijn leven. Graag wensen we u en uw hond het beste toe.

De meneer, de mevrouw en ik; wij richten ons blik op de toekomst!

Bjork








5 opmerkingen:

  1. Lieve Bjork,
    een hele gelukkige verjaardag. Spijtig dat je stopt met je blog, maar gelukkig kennen we elkaar persoonlijk en zullen we samen nog af en toe leuke dingen kunnen beleven...
    Een hele dikke knuffel van je zus.
    Tika

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Tika,
    Ook jij van harte met je verjaardag! Ik heb begrepen dat we elkaar weer snel zullen zien! Graag tot dan.
    Ferme poot, Bjork je broer

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een geweldige hond, dat ben je. En je laat prachtige verhalen achter, gelukkig op een blog dat blijft bestaan. Met een mooie wens op het einde.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey Bjork,

    Nog gefeliciteerd met je verjaardag. Ja, het volwassen worden van een hond gaat inderdaad heel snel. Ook ik ben rustiger geworden, maar heb daar bijna een jaar langer overgedaan dan jij. Dat zie je wel vaker bij Duitse Herders, dat ze langer nodig hebben om volwassen te worden, daarom is het ook zo jammer dat mensen denken; we nemen een herder, want die luistert goed en gaan dan als gekken met een jonge hond aan de slag terwijl die daar nog niet klaar voor is.

    Jammer dat je stopt met je blog, maar wel fijn dat de blog blijft bestaan. Maar wie weet gebeurt er weer eens iets belangrijks en dan kan je dat altijd nog plaatsen op je blog.

    Een goed en gezond leven, dat is wat ik en mijn baasjes je toewensen.

    Groetjes Enzo

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Enzo,
    Nou het klopt dat jij er langer over deed dan ik om rustiger te worden. Want jij bent van een groter ras dan ik. Hoe groter de hond, hoe langer het duurt voor hij volwassen is. Een Ierse Wolfshond is met twee jaar nog een klein kind.
    Dank je wel voor je goede wensen.
    Ferme poot, Bjork

    BeantwoordenVerwijderen