zaterdag 15 juni 2013

Vragen en Antwoorden 3

OPNIEUW ZOEKWOORDEN




1. Wanneer gaat een Toller zwemmen.
Ik zou zeggen: op het moment dat hij of zij daar zin in heeft! Ik heb het langzaamaan geleerd. Eerst dobberde ik een beetje. Daarna sprong ik als een dolfijn door het water en was soms even los van de grond. Om vervolgens de slag te pakken te krijgen en echt te zwemmen. Dat was denk ik toen ik een jaar oud was. Water heeft me altijd getrokken. Ook om lekker in te spelen zonder te zwemmen.
Ik denk dus dat een toller gaat zwemmen als hij of zij er klaar voor is. Niet dwingen, gewoon spelenderwijs. Kijken wat er gebeurt en dan zie je het wel. Ik ben echt gaan zwemmen toen ik een leeg plastic flesje zag drijven; dat moest ik te pakken krijgen. Trouwens, niet alle tollers zijn gek op zwemmen.




Balou, Bjork als pup en Noa

2. Kind allergisch voor Toller
Dat is heel vervelend. Voor alle betrokkenen. Maar als iemand allergisch is voor een toller zal dat bijna alle honden betreffen neem ik aan. Er bestaan honden die minder allergische reacties oproepen: zogenaamde hypoallergene rassen. Bijvoorbeeld Labradoodles schijnen geschikt te zijn voor mensen die allergisch zijn, zo heb ik eens gehoord.






 
3. Gedragsproblemen Toller Retriever
Gedragsproblemen kunnen bij alle honden voor komen, we zijn net mensen wat dat betreft, en dus ook bij tollers. Omdat er niet bij stond over wat voor probleem het gaat kan ik er niet verder op in gaan.







4. Spelen met Toller
Ja, spelen doe ik graag. Maar als ik te speedy word houden ze er hier mee op. Ook spelen we hier niet elke dag met een bal omdat veel honden dan helemaal geobsedeerd kunnen worden door ballen.
Speur- en zoekspelletjes doe ik graag en wat ik ook een leuk spel vind is wat ze hier 'de doos' noemen (al is het een kistje).


In het kistje zitten speeltjes waar ik niet zo vaak mee speel omdat ze die 'bijzonder' willen houden, daarnaast liggen er speeltjes in van langer geleden. Het kistje ligt helemaal vol. Soms zet de meneer of de mevrouw 'de doos' op de grond in de kamer. Ik mag dan de doos leeghalen en gaan spelen met wat ik maar wil. Door de hele kamer ligt dan van alles. Ik speel even met het één en wat langer met het ander. Op zijn tijd, zo is me opgevallen, ligt er een nieuw speeltje in de doos (ik ruik dat meteen) en is er een oud speeltje verdwenen.




lekker gier bad genomen
5. Toller in de modder
Persoonlijk rol ik niet zo vaak in de modder maar met het aanbreken van de lente heb ik wel een bad genomen in een net met gier besproeid weiland. Waarna ik moest gaan zwemmen (geen idee waarom maar ik vond het wel leuk) en vervolgens werd ik thuis ingezeept met hondenshampoo en afgespoeld. Dat was de tweede keer dat ik shampoo opkreeg sinds ik hier woon. Het is niet goed om vaak shampoo op te doen. Als het niet stinkt, zoals modder, borstelen ze het er hier gewoon uit als het opgedroogd is. En ben ik weer als nieuw!





 

6. Hoeveel beweging heeft een Toller nodig.
Tja. Volgens mij lopen de meningen daarover uiteen. Wat ons verteld is is dat in het algemeen een volwassen hond anderhalf uur bewegen per dag nodig heeft.
Ieder zal dat anders indelen. Bij ons wisselt het nogal. In de weekends wandelen we meer en door de week als het lukt ook een keer naar elders waar ik flink kan rennen. Het is moeilijk op deze vraag een antwoord te geven omdat er van alles meespeelt: loopt je hond los of niet, heb je een tuin, is de hond oud, zwemt je hond (dit is een grote inspanning) etc. etc. Doordat bij ons de tijden zo wisselen ben ik helemaal niet moeilijk als het om wandelen gaat. De ene dag gaan we vroeg, de andere dag later. Omdat ik daaraan gewend ben sta ik niet om half 8 's ochtends in de startblokken. Ik zie het wel. Bij de cursus werd de meneer en mevrouw daar op gewezen; houdt als het kan de tijden flexibel en wissel ook met de tijdsduur van wandelen want mocht de eigenaar dan eens ziek worden dan staat er geen onrustige hond bij de voordeur te ijsberen.





7. Toller in huis
Ik weet zeker dat als je het de meneer en mevrouw zou vragen 'hoe is het om een toller in huis te hebben', ze allebei zullen antwoorden 'heel gezellig'. Zou die vraag gesteld zijn toen ik nog drukke pup was en van geen ophouden wist het antwoord 'leuk maar vermoeiend' zou zijn geweest. Net als bij mensen heeft iedere hond een eigen karakter. Ik was nogal druk in mijn puppy tijd. Door me meer verplichte rust te geven, en daar zien ze nu nog op toe, werd ik veel rustiger. Ik ben nu in mijn puberteit maar makkelijker dan toen, mits ik genoeg slaap en rust krijg. Misschien is het beter te zeggen 'de meneer en mevrouw vinden het heel gezellig om MIJ in huis te hebben!'





8. Mijn tuin als hondenparadijs
Het is natuurlijk heel fijn als je als hond een tuin tot je beschikking hebt. Ik geniet er tenminste elke dag volop van. Onze tuin is misschien geen waar hondenparadijs maar het komt in de richting. Misschien dat als de meneer en mevrouw onze tuin opnieuw zouden aanleggen ze hem anders zouden inrichten dan dat hij nu is maar zoals gezegd; het is een fijne tuin!
Van belang is denk ik dat er een gazon is om lekker op te liggen, te rollen en af een toe een polletje gras uit te trekken. Verder dient er naast zon ook schaduw te zijn dus een flinke boom is ook niet weg. Een zwemvijver? lijkt me leuk maar hebben we niet. Als het kan geen giftige planten in verwerken. Die staan hier wel net zoals in alle tuinen want ongeveer 70% van de planten is in meer of mindere mate giftig. Zou hier een nieuwe tuin komen dan zouden ze daar rekening mee houden. Op internet zijn lijsten te vinden van planten die giftig zijn voor honden. Verder moet een hondvriendelijke tuin mijn inziens een beetje rommelig zijn. Zodat er wat te snuffelen valt, je met afgevallen bladeren kan spelen, een takje af kan knauwen, dat soort dingen. Een deel bestraten maar niet alles want dat is saai. Een waterbak voor de vogels waar ook de hond uit kan drinken. En een goede omheinig is ook verstandig. Ik vind het leuk om naar vogels te kijken en te luisteren en ze soms een beetje op te klooien. Er zitten er hier veel doordat het een rommelige tuin is en er veel heggen zijn waar ze in nestelen.






9. Toller karakter
Ik ben Bjork. Mijn zusje is Tika. We zijn allebei Tollers. Er is een overlap in ons karakter maar net als bij mensen zijn wij eigen individuen. Tika vindt kinderen eng en ik vind bouwverkeer eng.
Ik ben gek op kinderen en Tika kijkt niet op of om bij bouwverkeer. Tika vindt worteltjes lekker, ik niet.We zijn allebei vrolijk!
Algemene kenmerken van het karakter van een toller zijn op internet te vinden. Maar zoals gezegd 'we zijn allemaal anders, allemaal uniek.' Gelukkig maar, anders zou het een saaie boel zijn!




2 opmerkingen:

  1. Bjork lijkt echt sprekend op onze 'Dutch' - 6 jaar oude toller :-))
    Echt superleuk de foto's te zien. - bye, marlene

    BeantwoordenVerwijderen