vrijdag 6 juli 2012

Van Alles Wat

Zondag. De meneer en ik gaan op pad. Dat doen we vaker met zijn twee op zondagochtend.
De mevrouw gaat dan lekker lummelen zoals ze dat noemt.
Eerst zijn we naar Tollerland gegaan. Eindelijk kon ik weer over de dijk rennen. Er was gemaaid. Daarvoor stond het gras tot aan de billen van de mevrouw en voor mij was er geen doorkomen aan.
Gelukkig is mijn geliefde plek weer toegankelijk!


Zo vrolijk!



Bal gevonden, die gaat mee naar huis


Toen we weer in de auto zaten zei de meneer dat we op ziekenbezoek gingen in de stad. Ik wist niet wat ziekenbezoek was. Ik had de meneer en de mevrouw er wel over horen praten. Dat het zo sneu was en tegelijkertijd bizar dat bij de familie van de zus van de mevrouw twee mensen in het gips zaten.
Eerst brak de oudste zoon zijn middenvoetsbeentje en heeft nu loopgips. Vervolgens scheurde bij de vader de achillespees en moest hij geopereerd worden. En hij zit nu dus ook in het gips...
Van op vakantie gaan naar Italiƫ was geen sprake meer en ze hadden zich er zo op verheugd...
Dit was wat ik er aantrof toen ik op ziekenbezoek ging, het voelt heel hard aan dat gips want natuurlijk wilde ik het wel onderzoeken.

Brekebeentjes


Toen we weer thuis waren ben ik gaan slapen en 's middags zijn we gaan zwemmen.






's Avonds zijn we weer op bezoek geweest. Nu bij mensen die niks gebroken hadden en wel op vakantie zijn kunnen gaan.




Wie ook ziek is, is 'De Wijze Hond'. Ze is heel erg ziek. We hopen dan ook dat ze er weer bovenop komt. Ik zat me af te vragen wat de 'Wijze Hond' eigenlijk van mij is. Ze is niet mijn kameraad zoals Ollie, Balou,Tristan en Quinzi dat zijn. Ze is wat anders van me. Maar wat?


'De Wijze Hond'



'De Wijze Hond', zei de mevrouw, 'is je leraar.' 'Je hebt mensen waar je van leert maar het meest leer je van oudere stabiele honden.
'De Wijze Hond' is zo'n hond. Ze wordt ingezet bij honden die erg bang zijn, of gestrest en bij pups die van geen ophouden weten zoals jij toen was, omdat ze een kalmerende werking op andere honden heeft.'

De eerste keer samen met 'De Wijze Hond', januari 2012


'Weet je nog toen je haar voor het eerst ontmoette  en ze je in 'hondentaal' liet zien dat je op moest houden met je voortdurende neiging tot spelen. En toen je naar haar luisterde ze wel eventjes met je speelde om vervolgens weer ieder jullie eigen weg te gaan?'
(Zie 'De Cursus 2').
Ja, dat wist ik nog. 'De Wijze Hond' was in het begin ook vaak bij  de speurlessen.


'De Wijze Hond'


'Vorige week', zei de mevrouw. 'ben je zelf ook een soort leraar geweest.'
'Ik?'
'Ja jij, zonder dat we het wisten. Of misschien wist jij het wel maar ik niet. Er stond een jongetje aan de poort die jou heel voorzichtig aaide. Omdat jij graag met kinderen speelt vroeg ik aan het jongetje of hij in de tuin met je wilde spelen. Hij kwam samen met zijn moeder een beetje aarzelend de tuin in.'
Ineens wist ik het weer. Dat jongetje zat op voetballen en was geweldig met de bal! Ik was zwaar onder de indruk. Hij kon heel lang achter elkaar de bal van zijn voet omhoog spelen en met zijn voet weer opvangen en hij knalde de bal door de hele tuin. Ik heb heel wat afgerend!








Daarna zijn het jongetje en ik gaan stoeien in het gras. Het jongetje had heel lekker haar.
'Kroeshaar', zei de mevrouw. Dat had ik nog nooit gevoeld. Ik bleef maar met mijn kop tegen dat haar aanwrijven.
Het jongetje, zo vertelde zijn moeder, was bang voor honden.
Door mijn toedoen is hij dat nu niet meer.
'En dus', zei de mevrouw, 'ben jij ook een leraar geweest voor dat jongetje.' 'Het jongetje weet nu dat er heel lieve honden zijn waar je leuk mee kunt spelen en waar je niet bang voor hoeft te zijn!'









3 opmerkingen:

  1. Lieve Bjork,
    Wat is dat daar allemaal: gipsbenen en een zieke wijze hond. Wat een spijtig nieuws allemaal. We wensen ze vanuit Belgiƫ allemaal beterschap. En we hopen dat de wijze hond echt wel snel beter wordt.
    Ik vind het knap van je dat je die jongen hebt geleerd om niet bang voor honden te zijn. Maar jullie hadden allebei dezelfde interesse: de bal. Misschien moet ik ook zoiets zoeken. Bij ons is het wel net omgekeerd: ik ben namelijk een beetje bang van kinderen. Morgen ga ik en mijn mevrouw naar een meneer luisteren die ons misschien wat raad kan geven over hoe ik mijn angst kan overwinnen.
    Je hebt ook weer fijn kunnen zwemmen en wandelen. Misschien moeten we binnenkort nog eens een keertje naar tollerland komen. Dan kunnen we samen hollen en spelen.
    Heel dikke knuffel van je zus

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve Tika,
    Ja, het is allemaal wat met ziekte en breke beentjes. We hopen echt dat de Wijze Hond er boven op komt. Ze is naast haar mensenroedel voor heel veel honden met een probleem belangrijk.
    Tja,Tika, jij bang voor kinderen. Ik voor vrachtwagens, hebben we allebei wat... Weet dat je altijd welkom bent bij ons en Tollerland is in elk seizoen heel mooi.
    Succes morgen! Ferme poot, Bjork je broer

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Bjork,
    Wat een verdrietig nieuws over de wijze hond. We hopen dat hij snel beter mag worden.
    En wat een mooie verhaal van jou en dat jongetje dat bang was voor honden!!!
    Groetjes van neef Enzo

    BeantwoordenVerwijderen