vrijdag 8 juni 2012

De Cursus 7

SPEURZIN OF DE ZIN VAN SPEUREN


Bjork, na het speuren...


'Waarom', vroeg de mevrouw, 'moet een hond aan de lijn blijven als hij een mens opspoort en hoeft dat niet bij een zoekopdracht of wanneer er iets 'kwijt' is?'
Het antwoord van de begeleidster was zo voor de hand liggend dat de mevrouw zich een beetje dom voelde.
Een hond blijft aan de lijn bij het zoeken naar een persoon omdat als een hond daadwerkelijk ingezet wordt een vermist persoon te vinden, de hond een begeleider naar die persoon moet leiden. Als mens kun je je hond niet bijhouden als je hem zou loslaten en het resultaat zou zijn dat je hond bij de vermiste persoon zit, maar jij geen flauw idee hebt waar te zoeken. Hond en vermist persoon zijn dan beiden vermist...

Bjork, wachtend op het woord 'spoor' waarna hij overgaat op het zoeken van een verstopt persoon. De enige aanwijzing die hij krijgt is het ruiken aan iets wat toebehoort aan de te vinden persoon, verder is het aan Bjork zelf.


Ik heb altijd zin in speuren. Het verzet de zinnen. Ik ben heel geconcentreerd bezig en na afloop van een speurles ben ik moe maar heel voldaan en ontspannen.
Ik ben een gewone jonge hond. Ik speur voor mijn plezier.
Van de begeleidster hebben we foto's gekregen van andere honden die bezig zijn met speuren. Waarvoor onze dank! We dachten dat het leuk zou zijn om ook eens andere honden in actie te laten zien.






Sophie (Irish Softcoated Wheaten Terrier)


Balou (Mengelmoes)




Speuren is ook heel goed voor honden met een gedragsprobleem. Het neuswerk is heel belangrijk. En wel hierom: het gebruik van onze neus kost onze hersenen veel energie en zo worden wij op een gezonde manier moe. Het werkt ontspannend. Dit is belangrijk omdat stress samen met gezondheidsproblemen één van de belangrijkste oorzaken is van gedragsproblemen bij honden.




Sophia (Teckel)





Ons zelfvertrouwen groeit door succes bij de oefeningen én omdat het initiatief zoveel mogelijk bij ons, de hond, zelf wordt gelaten. Bij deze manier van speuren mogen wij zelf blijven nadenken. En dat is heel wat anders dan bijvoorbeeld het commando 'zit' opvolgen. Wij honden zijn echte overlevers en kunnen prima zelf denken. Dat weten veel mensen nog niet. Ook van dat nadenken worden wij heerlijk moe.




Kaat (Border Collie)


Snuf (Border Collie)











Behalve het speuren zelf vind ik het samenwerken met de meneer en de mevrouw erg leuk. De meneer en de mevrouw komen een hoop te weten over mij en mijn soortgenoten. Bijvoorbeeld over de taal die ik 'spreek'. Hierdoor voelen wij honden ons beter begrepen en veiliger, waardoor we minder stress ervaren. Dit alles versterkt de band tussen mens en hond.














'De Wijze Hond' na graafwerkzaamheden...







Wij honden zijn intelligente wezens. Als dit verwaarloosd wordt gaan wij ons vervelen.




Mechelaar Noa



Ollie (Labrador)




Sem en Luca (Vizsla's)



Er zijn nog veel meer goede dingen op te noemen over speuren maar het allerbelangrijkste is dat het gewoon geweldig is om te doen. Ik ben een hond en ben dan bezig als hond. Wat iets heel anders is als naar een winkelcentrum gaan. Ik ben in mijn element als ik speur en toevallig ben ik er nog goed in ook! Dat hoor ik tenminste de begeleidster vaak zeggen...







Voor de goede orde moet ik opmerken dat er verschillen bestaan in speurcursussen/jachtcursussen. Er zijn cursussen waar het er hard aan toe gaat. Als u voor uw hond net zo'n hondvriendelijke speurcursus zoekt als die van mij dan kunt u daarover informatie krijgen via mijn begeleidster. Zij weet waar deze cursussen in geheel Nederland worden gegeven (en over de grens in Duitsland).(c.tenoever@kpnplanet.nl)
Het speuren is bedoeld als ontspanning en niet als een stress verhogende bezigheid.



'Niemand wordt met het recht geboren tegen een medemens of een dier te zeggen: 'Jij doet wat ik zeg, of ik zal je pijn doen'.
(Monty Roberts)

4 opmerkingen:

  1. Sisi en Annemiek8 juni 2012 om 20:44

    Weer een heerlijk verhaal Bjork !
    En wat een leuke foto's van de verschillende honden die aan het speuren zijn.

    En ik ben het helemaal eens met Monty Roberts !

    Groetjes en dikke knuf !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jutte de Roeper22 juni 2012 om 21:18

    Hoi Björk
    Wat heb je weer n leuk verhaal geschreven of heeft de mevrouw het gedaan.
    Dat speuren dat is goed werk zo kom je nog eens ergens ,vooral in het grote bos .
    Ik ben voornamelijk bij mijn meneer om de boel te bewaken .
    Ja ik blaf als ik iets hoor.
    En ik moet ook nog op de poes, Saartje heet zij, passen dat zij geen katte kwaad uit haalt.
    De poes is van Mevrouw en als je ziet hoe zij er mee omgaat ,dat is al om te blaffen.
    Van de week moest ik weer oppassen ja ik was heel ondeugend,heb 4 perzik en verorberd.
    En die smaakte toch lekker .
    Meneer zij n avond daarvoor ,die perzik en smaken niet lekker,dus ik dacht voor ze naar de vogels gaan ik ik ze lekker op.
    Nou Björk dat waren weer mijn belevenissen waken waken en nog eens waken.
    En ja het mooie van alles is, dat Saartje doen kan wat zij wil ,ze krijgt zoveel vrijheid.
    Als ik goed waak krijg ik n heerlijk bot van mijn Meneer goed hè.

    Heel veel blafjes van Jutte en een miauw van Saartje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Jutte, Het is wat dat waken. Vorige week hoorde ik ook wat om tien over twee 's nachts. Ik ging als een gek te keer! De mevrouw uit bed, de meneer uit bed. En de volgende morgen hoorden we dat de buurman ook wakker was geworden van mijn geblaf. Die was meteen een rondje om het huis gelopen! Ze vonden het niet erg de buren want ze weten dat ik alleen aansla als er echt iets is! Tja, als de mensen slapen, slapen wij licht en als ze wakker zijn slapen wij honden diep. Zo gaat dat. Ferme poot, Bjork

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey Bjork,
    Zeg maar tegen mevrouw dat zij zich niet dom hoeft te voelen hoor. Er zijn ook honden die mensen opsporen en dan gaan blaffen, (aanblaffen)zodat de baas weet waar de hond is. Dit wordt misschien meer gebruikt bij "boeven" zoeken, maar ik heb het ook gezien bij honden die in het puin zoeken naar overlevende van een aardbeving.
    Groetjes Christine

    BeantwoordenVerwijderen