vrijdag 1 juni 2012

Huis en Tuin 6

KIJKEN




De meneer en de mevrouw hadden bij de kennel waar ik vandaan kom (Alliance de la Vie) gevraagd om een gezellige huis- tuin- en keukenhond. Die hebben ze gekregen.
Staat het erg truttig als ik als reu zeg dat ik me geweldig amuseer met de gewoonste dingen in huis en tuin?
Dat er momenteel niks leukers is dan maaien? Ik spring om het ding heen, ren mee en word helemaal gek. Een pracht uitvinding vind ik het.




Nog een keer?


Een stuk spannender was het toen de meneer met de bosmaaier aan de gang ging. Herrie! Maar ik heb me goed gehouden en ben afwisselend naar binnen gegaan en dan weer naar buiten om te kijken.







Al vanaf dat ik heel jong was ben ik een hond die kijkt. Je kunt me overal zittend aantreffen. Tijdens een wandeling, bij de cursus, midden op straat. Zo gauw ik iets zie dat nieuw voor me is of nadere bestudering behoeft, ga ik zitten. En kijk. Bijvoorbeeld naar drie mensen in een bootje. De mensen hadden erg lange stokken in hun hand en aan die stokken hingen een soort balletjes die op het water dreven. 'Vissers', zei de mevrouw. Ik kan daar rustig tien minuten naar kijken. Hoe het balletje danst op het water, hoe de mensen bewegen en heel zacht praten in het bootje. En natuurlijk die machtig lange stokken.


Bjork, kijkend, ruim een maand oud (foto: A. Nuijten-Vink)
                                              
                                           
Door te kijken leer ik. En leer ik de wereld om me heen te begrijpen. Laatst wilde de mevrouw me een nieuwe oefening aanleren. Tot haar verbazing kende ik de oefening al. Ik had zitten kijken hoe andere honden het deden. Wat niet wil zeggen dat dat bij elke oefening het geval is hoor.

Bjork, kijkend, bijna 10 maanden oud


 
Ook als er gekookt wordt zit ik vanaf het begin dat ik hier woon alles te bezien. De laatjes die opengaan, de kastdeur, het geritsel van zakjes, het gerinkel van bestek en het leukst van alles vind ik het als er heel veel dingen gesneden worden. Dat maakt een lekker geluid. Het is dat ik geen mes kan hanteren maar doordat ik goed opgelet heb kan ik wel een recept vertellen dat veel snijwerk behoeft. De kans is groot dat als je hier komt eten je dit voorgeschoteld krijgt. Hoe het smaakt weet ik niet maar het ruikt heel lekker.

Het recept dat maakt dat het heerlijk ruikt in de keuken. Het is voor 4 personen.



Een paar gekookte aardappels. Een rode, groene en gele paprika, een kleine courgette, een kleine aubergine, een rode ui, twee teentjes knoflook, een paar grote champignons. Peper, zout, olijfolie, snufje (gedroogde) tijm en een theelepel fijngehakte rozemarijn.
Een grote ovenschotel invetten met olijfolie. De oven op hete lucht voorverwarmen op 200 graden.


Bjork, kijkend, 5 maanden oud
De aardappels in plakjes, de rest in grove stukken snijden. Leg alles door elkaar in de ovenschotel met tussen alles door wat tijm en rozemarijn, gesnipperde knoflook, peper en zout. Wat olijfolie er overheen gieten. In de oven zetten. Om het kwartier de boel door elkaar husselen zodat alles een keertje boven op gelegen heeft. Na ongeveer een uur is het klaar. De meneer en mevrouw eten het met Italiaanse gehaktballetjes in een tomatensaus en met groene salade.
Mocht er van dit recept wat overblijven, wat meestal niet het geval is hier, dan kun je het de volgende dag ook koud als salade eten.

Ook zou ik zonder enig probleem het tuinhekje kunnen maken. Ik heb het de meneer vaker zien doen en waar ik kon heb ik hem een handje geholpen.












Vogelnestje dat we vonden doorweven met haar uit mijn vacht. Als ik geborsteld ben hangt de mevrouw het als het 'nestjes maak tijd' is in de heg voor de vogels.

Heel gezellig vind ik het als we bezoek krijgen. Het maakt me niet uit of het honden of mensen zijn die komen of allebei, ik vind het allemaal leuk. Als mijn mensenvriendje Milan komt vind ik het helemaal geweldig want daar kan ik altijd heel lekker mee stoeien!



Spelen met Milan








Over kijken gesproken. Het was vrijdagavond 25 mei of nee eigenlijk 26 mei want het was 00.14 uur toen de mevrouw helemaal opgewonden de meneer en mij riep. 'Het is niet te geloven', zei ze, 'ik zet de computer aan en het getal 10.000 is verschenen. 10.000 pageviews! Bjork wie had dat kunnen denken toen we voor een paar vrienden met dit blog begonnen dat er zoveel naar gekeken zou worden. Het is bizar en helemaal leuk tegelijk.'



Cijfers zeggen mij niets maar de mevrouw vertelt wel eens via wat voor zoekwoorden er mensen op het blog komen. Je hebt de logische zoekwoorden zoals mijn naam of toller of zoiets en bijvoorbeeld 'heftigheid bij tollers' of 'grijze toller' of 'tollers angst voor lawaai'. '
Je hebt zoekwoorden die we kunnen herleiden en je hebt er waar we verbaasd over zijn of om moeten lachen omdat we dan denken die mensen die dat ingetypt hebben hadden vast niet verwacht bij een blog van een hond uit te komen...
Zoals: Bjork kinderwagens, kwekerij, naam beer, kruidenbak op poten, zusjes vinken, geluid van een oeros, mevrouw Tika, diep donkergroene voordeur, beroerdste tuin ooit, paradijs tuin, beer in Scandinaviƫ en deze begrijpen we helemaal niet: 'april mijn vriend heeft een hond gevonden'.



Ik blijf kijken en ik hoop u ook!












5 opmerkingen:

  1. Hoi Broer,
    Ik wou je vlug even vertellen dat ik op dit moment met mijn neus in de lucht sta in onze keuken. Mijn mevrouw wou wel eens zien of ik ook zo reageer op dat lekkere recept van jouw mevrouw. Het ruikt hier heerlijk..... nog even wachten en dan gaan ze eten... eens kijken of ze het ook graag lusten, hier!
    Dikke knuffel,
    Tika

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Tika, Ik wist het!!! Daarom heb ik dat recept er op gezet!! Kun jij ook even genieten van die lekkere geuren. Hoe het smaakt weet ik dus niet maar door de geur zijn we mooi weer even met elkaar verbonden!
    Fijn weekend. En tot de volgende keer. Knuffel, ook voor je familie, je broer Bjork

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sisi en Annemiek8 juni 2012 om 20:37

    Lieve Bjork, wat leuk om je weer als pupje op de foto te zien !
    Ja, je bekijkt het wel op je gemak altijd als ik dit zo lees. Volgens mij word jij ook nog eens net zo als de wijze hond !
    Enne dat recept, ik denk dat wij dat hier toch ook eens moeten uitproberen. Ik ruik al een beetje hoe het ongeveer moet worden als ik het alleen al lees ;-) Heel lekker !!
    En het baasje van Tika is volgens mij ook een goede kok !
    Dikke knuf en groetjes aan de meneer en mevrouw !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat een schattige en mooie hond ! Overigens, als je in een omgeving woont met veel groen om je heen, loop je een grote kans dat je last krijgt van boktor. Mocht dit het geval zijn, is dit de oplossing: boktor

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig hebben wij geen last van Boktor. Poot van Bjork

      Verwijderen